9

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

[ad_1]

تاثیر واردات خودرو بر قیمت

اقتصاد 24- موضوع واردات خودرو همچنان یکی از معضلات جدی دولت است، چرا که به دلیل فشار برخی سیاستمداران، این طرح قانونی بازنگری و در برخی موارد اصلاح شده است، اما همچنان مقاومت در برابر خروج ارز و واردات وجود دارد. ماشین ها.

سرانجام پس از بحث های فراوان شورای اسلامی شهر با واردات 70 هزار خودرو به کشور موافقت کرد. پس از تصویب این طرح، بسیاری از کارشناسان درباره این تصمیم مجلس بحث کردند. برخی افراد نیز خرید خودرو را به تعویق انداخته اند. آنها منتظرند تا نتیجه پروژه را در بازار خودرو ببینند. تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو چیست؟ با توجه به مقررات ابلاغی دولت، آیا تاثیر واردات خودرو در بازار قابل توجه خواهد بود؟

در همین رابطه امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 اظهار داشت: واردات خودروهای فرسوده و دست دوم یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در چند ماه گذشته بوده است. دولت به عنوان یکی از سیاست های کنترل بازار خودرو، در نظر دارد واردات خودروهای فرسوده خارجی را معاف کند و این موضوع با مخالفت های شدیدی همراه بوده است که در نهایت هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید.

به گفته کاکایی، مشکل اصلی ما قیمت خودرو نیست. اینکه می خواهیم با صرف منابع ارزی خودرو وارد کنیم تا قیمت ها متعادل شود اما اگر با صرف این منابع قیمت ارز افزایش پیدا کند، واردات ما چه ارزشی دارد. همه می دانیم که با افزایش قیمت ارز، قیمت نه تنها خودرو بلکه همه اجناس نیز افزایش می یابد.


بیشتر بخوانید: رویای جدید دولت برای ساماندهی صنعت خودرو/ آیا افسار قیمت گذاری به دست خودروسازان می افتد؟


عضو دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: اینکه یک خودرو در این مقطع چه قیمتی دارد از کل اقتصاد کمتر اهمیت دارد. ما به افراط عادت کرده ایم. یعنی از یک طرف به دنبال خودروهای برقی هستیم که در شرایط فعلی راه حلی لوکس به حساب می آیند و از سوی دیگر به دنبال خودروهای دست دوم برای حل مشکل بازار خودرو هستیم؛ خودروهای برقی که در حال حاضر به دنبال آن هستند. این سیاست های عجیب اقتصادی باید پایان یابد.

کاکایی تاکید کرد: مشکل فعلی کشور خودرو نیست. وقتی می گویید مشکل گرانی خودرو حل نمی شود، این سوال پیش می آید که آیا مشکل گرانی گوشت و مسکن و هزینه تحصیل حل شده است؟ همه این مشکلات به کاهش ارزش ریال برمی گردد و این مشکل اصلی کشور ماست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر فعالیت اقتصادی که صورت می گیرد باید به لحاظ تاثیر آن بر کل اقتصاد مورد توجه قرار گیرد. اگر ارز کافی باشد هر چیزی را می توانیم وارد کنیم نه خودرو.

مشکلی به نام ارز چند نرخی

کاکایی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم مشکل چند ارزی است. دولتمردان نیز ارزش ارز در بازار آزاد را انکار می کنند، اما به نوعی این مشکلات بر معاملات اقتصادی تاثیر می گذارد. اگر خودرو با قیمت نیم دلار وارد شود، یارانه دیگری برای رانندگی خودرو خارجی از جیب چه کسی پرداخت می شود؟

یکی از اعضای دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: مشکل ما این است که با صنعت خودرو برخورد بدی داریم و به جای راه حلی برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، مردم را به جایی رسانده ایم که در آن هستند. در انتظار خودروی وارداتی به جای خودروی ملی دوم، دستی که در جای دیگری برای اسقاط گرفته می شود.

ماشین وارداتی

آیا خودروسازان داخلی می توانند اتوبوس های شهری تولید کنند؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: خرابی سیستم حمل و نقل عمومی ما با این رویکرد ساده انگارانه به مشکل خودرو غیرقابل انکار است. اما در برخوردی غریبه، در شرایطی که یکی از خودروسازان داخلی توانایی تولید اتوبوس های شهری را دارد، مسئولان به واردات اتوبوس روی آورده اند.

مدرس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: مدت ها بود که شهرداری ها به دلیل کمبود بودجه از خودروسازان اتوبوس جدید خریداری نمی کردند اما به محض سفارش این خط تولید دوباره فعال شد. حال باید بپذیریم که رسیدن به تولید مدرن در این خط تولید کمی زمان می برد.

کاکایی گفت: چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی طبیعی است که با وعده تحویل چند ماهه و ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز نیازهای ما را تحریک کند، اما اگر ارتباط خوبی با این کشور داشته باشیم، می توانیم از فناوری برای سرعت بخشیدن به تولید و به روز رسانی خط استفاده کنیم. تولید خودمان را بیاوریم نه اتوبوس آماده ای که فقط ارز داشته باشد و باعث وابستگی فنی ما شود.

[ad_2]

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا