فروشگاههای زنجیرهای چه بر سر سوپرمارکتها میآورند؟
[ad_1]
اقتصاد 24-امروزه در بسیاری از کشورها فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی وجود دارد که مشتریان زیادی را به خود جذب می کند. این فروشگاه ها به طور همزمان در یک یا چند شهر و کشور فعالیت می کنند. اولین فروشگاه های زنجیره ای در ایران در دهه 30 هجری قمری شروع به فعالیت کردند. بعدها به تدریج تعداد این مغازه ها افزایش یافت. امروزه چندین برند خواربار فروشی در این منطقه فعالیت می کنند.
چرا مردم فروشگاه های زنجیره ای را برای خرید انتخاب می کنند؟
از زمان تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در دهه 1930، علاقه عموم به خرید از این فروشگاه ها روز به روز بیشتر می شود. در ابتدای راه اندازی این فروشگاه ها، مردم همچنان برای خرید محصولات مورد نیاز خود به سوپرمارکت های کوچک مراجعه می کردند. اما در دهه های اخیر این فروشگاه ها جای سوپرمارکت های کوچک را گرفته اند.
این فروشگاه ها به لطف تنوع محصولات، تخفیف های منظم، قرعه کشی های متنوع و امکانات مناسب، مشتریان زیادی را به خود جذب می کنند.
از سوی دیگر وجود شعب متعدد این فروشگاه ها در نقاط مختلف شهرها باعث افزایش علاقه عمومی به استفاده از این فروشگاه ها شده است.
شاید در نگاه اول وجود این فروشگاه ها به نفع مصرف کننده باشد. اما تحقیقات نشان می دهد که پس از راه اندازی این فروشگاه ها و افزایش تمایل مردم به خرید از این فروشگاه ها، کسب و کارهای کوچک مانند سوپرمارکت ها با مشکلات زیادی مواجه می شوند.
مشکلات صاحبان سوپرمارکت
فعالان این تجارت مشکلات زیادی را به همراه دارند که از جمله این مشکلات می توان به رقابت فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها، مالیات، افزایش اجاره بها، افزایش دستمزد کارگران، نوسانات فضای اقتصادی کشور، تورم گسترده و … اشاره کرد.
از آنجایی که فروشگاه های زنجیره ای رقیب بزرگی برای سوپرمارکت های کوچک محسوب می شوند، داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت ها و فرآورده های پروتئینی در تهران در گفتگو با اتاق اصناف تهران گفت: این فروشگاه ها به دلیل خرید عمده و تخفیف محصولات خود، آنها تا حدی بر فروش سوپرمارکت تأثیر می گذارند.
بیشتر بخوانید:ترفندهای فروشگاهی عالی برای تشویق به خرید
رئیس سوپرمارکت و فرآورده های پروتئینی شهر تهران با اشاره به مشکلات این صنف تصریح کرد: یکی از مشکلات این صنف پایین بودن حاشیه سود است. برای مثال نرخ سود کالاهایی مانند لبنیات سه درصد و در بهترین حالت پنج درصد است. در صورتی که فعالان این صنف 10 درصد مالیات می دهند و به یکی از چالش های صنف تبدیل شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در روزنامه هفت صبح، تعداد این فروشگاه ها از 1401 فروشگاه 17 درصد افزایش یافته است که یکی از چالش های سوپرمارکت داران است.
بنابراین وجود این فروشگاه ها و از سوی دیگر افزایش مالیات باعث ورشکستگی تعداد زیادی از سوپرمارکت های کوچک شد.
چه سازمان هایی از این فروشگاه ها حمایت می کنند؟
بررسی ها نشان می دهد که در این مورد بانک ها حامی مالی این فروشگاه ها هستند. البته علاوه بر بانک ها، حمایت مالی از این فروشگاه ها توسط نهادهای دولتی مانند شهرداری و برخی نهادها، وزارتخانه ها و شرکت های خصوصی نیز انجام می شود.
حمایت از چنین موسساتی باعث ایجاد رقابت بین مشاغل کوچک و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ شد. فروشگاه های بزرگ حامی مالی بزرگی هم دارند اما کسب و کارهای کوچک حامی مالی ندارند و از طرفی با وجود حاشیه سود کم و درآمد کم مالیات زیادی می پردازند. این به تدریج منجر به زیان برای صاحبان مشاغل کوچک و تعطیلی آنها می شود.
بر اساس این گزارش رشد روزافزون این فروشگاه ها و از سوی دیگر حل نشدن مشکلات انجمن سوپرمارکت داران باعث تعطیلی این مشاغل شد. از آنجایی که چنین فروشگاه هایی در تمام نقاط دنیا وجود دارد، نحوه مدیریت و ایجاد رقابت سالم بین فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ایران نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته باید از روش های نوین مدیریتی استفاده شود تا کسب و کارهای کوچک از بین نرود.
منبع: اخبار تجارت
[ad_2]