16

روانشناسی عطر؛ تأثیر بوها بر احساسات ما

[ad_1]

عطر یکی از بهترین و قدرتمندترین یادآورهای گذشته است. احتمالاً بارها در حین انجام کارهای روزمره برایتان پیش آمده است که ناگهان با استشمام یک عطر خاص، خاطرات شیرین یا تلخی را به یاد آورید. در مبحث روانشناسی رایحه ها، محققان به بررسی رابطه بوها و احساسات افراد پرداخته و به نتایج جالبی رسیده اند. هر آنچه که باید در مورد روانشناسی رایحه بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما بمان.

روانشناسی عطر چیست؟

روانشناسی عطر یکی از پرطرفدارترین حوزه های روانشناسی است که تحقیقات زیادی روی آن انجام شده است. در این زمینه محققان با تکیه بر علم عطرسازی به بررسی تاثیر عطرها بر روی احساسات و روان افراد پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که هر عطر تاثیر منحصر به فردی بر حافظه، رفتار، خلق و خو و حتی خلق و خوی افراد دارد.

اگرچه هر یک از حواس پنج گانه ما در یادآوری و بازسازی خاطرات نقش دارند، حس بویایی مهمترین آنهاست. بر اساس مطالعه ای که توسط دکتر سیلویا آلوا با عنوان «بو و احساسات» انجام شد، مردم 35 درصد از آنچه را که بو می کنند به خاطر می آورند. این در حالی است که تنها 5 درصد آنچه را که دیده اند به خاطر می آورند. این تحقیق نقش بزرگ رایحه ها را در برانگیختن احساسات و خاطرات مختلف ما نشان می دهد. قدرت عطر و بو آنقدر قوی است که حتی نوزاد تازه متولد شده نیز بوی مادر خود را به خوبی می شناسد و بلافاصله پس از تولد مشتاق است که در آغوش امن و بوی عطر مادرش باشد.

تاریخچه روانشناسی عطر

مارسل پروستنویسنده مشهور فرانسوی، اولین کسی بود که به تأثیر بویایی بر حافظه پی برد. با بو را پروست کنید مادلین (نوعی شیرینی فرانسوی که با چای سرو می شود) شروع به نوشتن کرد و صدها صفحه خاطرات نوشت. پروست در آن زمان نمی دانست که کار او آغاز یک رشته جدید در روانشناسی است. به همین دلیل است که بسیاری از منابع روانشناسی بویایی را “اثر پروست” می نامند. اثر پروست اصطلاحی است که برای توصیف حافظه غیرارادی ناشی از بویایی به کار می رود.

چرا عطرها خاطره را تداعی می کنند؟

تاثیر عطرهای مختلف بر مغز - روانشناسی عطر

حالا بیایید کمی علمی تر به موضوع نگاه کنیم! این مطالعه که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است، رابطه پیچیده بین رایحه و حافظه E. در این مطالعه، محققان دریافتند که سیستم بویایی به طور مستقیم به سیستم لیمبیک (مرکز عاطفی مغز) متصل است. اهمیت این ارتباط این است که عطرها و بوها در احیای خاطرات و احساسات بسیار قوی تر از نشانه های دیداری یا شنیداری هستند.

آمیگدال و هیپوکامپ دو بخش مهم مغز در سیستم لیمبیک درگیر هستند. آمیگدال مسئول پردازش اطلاعات حواس مختلف است و هیپوکامپ مسئول ذخیره خاطرات رویدادهای خاص در زندگی افراد است. وقتی بوی خاصی را استشمام می کنید، گیرنده های بینی سیگنال هایی را به پیاز بویایی مغز می فرستند. سپس این سیگنال ها از طریق آمیگدال و هیپوکامپ به خاطرات ذخیره شده نگاشت می شوند و باعث تحریک خاطرات و احساسات مرتبط می شوند.

کاربرد روانشناسی عطر در زمینه های مختلف

1. روانشناسی رایحه و بهبود خلق و خو

از آنجایی که بوی مطبوع آن باعث بوی مطبوع می شود مرور خاطرات یا ایجاد احساسات مثبت در مورد بهبود خلق و خو همچنین بسیار مفید است. پاسخ مغز به بوهای خاص باعث ترشح هورمون های احساس خوب می شود (به عنوان مثال سروتونین) می شود به همین دلیل است که برخی بو می دهند کاهش استرس و بهبود خلق و خو مفید هستند. محبوب شدن رایحه درمانی رایحه درمانی نیز نقش بوهای خاص را در بهبود خلق و خوی افراد تایید می کند. بر اساس برخی مطالعات، رایحه درمانی یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای بهبود سلامت روان است.

2. روانشناسی رایحه و عواطف

گفتیم که هر عطری یک اثر منحصر به فرد دارد. برای مثال بوی مرکبات انرژی زا است و برخی از افراد چنین بویی دارند اسطوخودوس آنها آرام می گیرند. سیستم بویایی ارتباط نزدیکی با بخش عاطفی مغز دارد و هر بو را با احساس متفاوتی مرتبط می کند. عطرسازان از این ارتباط نزدیک نهایت استفاده را می‌کنند و عطرهایی با اهداف متفاوت می‌سازند. از انتقال احساس زنده بودن میکنم و از آرامش به میل به قدرت و جذابیت.

3. روانشناسی عطر و شخصیت افراد

ما اطرافیانمان را از روی بوی آنها قضاوت می کنیم. احتمالاً بارها برای شما پیش آمده است که هنگام ملاقات با دوستان یا همکاران خود، با استشمام عطر آنها در ذهن خود آنها را تحسین کنید یا برعکس، بوی عطر آنها برایتان ناخوشایند و قوی به نظر برسد. متأسفانه یا خوشبختانه، این تأثیر کاملاً ناخواسته است. البته عطری که می زنیم نیز بازتابی از شخصیت ماست و باعث می شود دیگران ما را بر اساس آن قضاوت کنند.

این یک واقعیت است که عطرها تأثیر زیادی در ارتباطات افراد دارند و هر عطری ویژگی های شخصیتی منحصر به فردی را بیان می کند. به عنوان مثال معمولا افرادی که عطرهای گلی را دوست دارند افرادی مهربان و آرام هستند، افرادی که عطرهایی با نت های چوبی استفاده می کنند اعتماد به نفس بالایی دارند و بسیار قدرتمند به نظر می رسند و افرادی که از عطرهای میوه ای استفاده می کنند پویا و خلاق هستند. جالب است که رایحه ما قبل از صحبت، شخصیت ما را آشکار می کند.

آخرین کلمه

در این مقاله در مورد روانشناسی بویایی و تاثیر آن بر حافظه، احساسات و خلق و خو صحبت کردیم. عطرها احساسات و خاطرات تلخ و شیرین ما را برمی انگیزند، بر روابط و رفتار ما تأثیر می گذارند و شخصیت و ویژگی های ما را برای دیگران آشکار می کنند. جالب است بدانید که مغز ما به گونه ای طبقه بندی شده است که رایحه های مختلف را با معنی و جلوه ای منحصر به فرد مرتبط می کند و جالبتر اینکه تأثیر رایحه ها و بوها برای افراد مختلف کاملاً متفاوت است. همان رایحه ای که احساسات شادمان را برمی انگیزد ممکن است خاطرات تلخی را برای شخص دیگری زنده کند. احساسات منفی بودن

نظر شما در مورد روانشناسی عطرها چیست؟ اگر چیزی را از قلم انداختیم به ما اطلاع دهید. خواندن نظرات و تجربیات ارزشمند شما باعث افتخار و افتخار ماست.

دیگر منابع: روانشناسی امروز

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به لایه های عمیق زندگی نفوذ می کند و در عواطف و رفتار شما اختلال ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، حتما با کمک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کنید و برای آن راه حلی پیدا کنید تا با یک متخصص افسردگی تماس بگیرید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا