دیام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardسهم تبلیغات دیجیتال ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار تبلیغات بوده است دیام برد
[ad_1]
زمان مطالعه: 5 دقایق
متخصصان تبلیغات و مدیران آژانس ها سعی کردند در نمایشگاه Innotex و در رویداد Edsup به چالش ها و آینده این صنعت نگاه کنند.
در کنفرانس Adzup با موضوع «چالشهای صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران: رویکردها و راهکارها» که در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد؛ حمید کنبری مدیر بازاریابی بیمه سامان به عنوان مجری پنل، بهرنگ تنکابانی مدیر موفقیت مشتریان تاپسل، احمدعلی فرهودی مدیر عامل نمایندگی دیما و محمد حسین پور مدیرعامل شرکت مگنت حضور داشتند.
مشکل اصلی، درک نادرست صاحبان بازار از نقش تبلیغات دیجیتال است
در ابتدای این پنل احمدعلی فرهودی مدیرعامل آژانس تبلیغاتی دیما در خصوص سهم دیجیتال از بازار تبلیغات گفت: تبلیغات دیجیتال در این 10 سال نتوانسته سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد و سهم دیجیتال تبلیغات در تمام این سالها 10 تا 15 درصد بازار تبلیغات را تشکیل می دهد. به نظر شما آیا صنعت تبلیغات دیجیتال در 10 سال گذشته موفق بوده است؟ یا به عبارتی رفع شده است؟ آیا مقررات مشکلی ایجاد کرده یا در اقتصاد ایران مشکلی وجود دارد؟»
در ادامه این پنل محمد حسین پور مدیرعامل مگنت با اشاره به سرکوب صنعت تبلیغات در سال های اخیر گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. از طرفی رسانه ها به دلایل مختلف توسعه پیدا نکردند و خیلی دیر وارد تولید محتوای ویدیویی شدیم. البته در این بازار با چالش نگاه مشتری به تبلیغات مواجه هستیم. از طرف دیگر محدودیت فضای بازار وجود دارد، کسب و کار ما وابسته به تکنولوژی است و محدودیت های زیادی در ابزار داریم.
حمیدرضا محمودی، مدیرعامل فست کلیک در ادامه این پنل، چالشهای صنعت تبلیغات را با رگولاتوری مطرح کرد و گفت: یکی از دغدغههای کسبوکارها و برندها فعالیت در فضایی است که مشتریان آنها هستند مشتریان روی پلتفرمهای فیلتر شده کار میکنند و این آسیبهای زیادی به کسبوکارهای کوچک و بزرگ وارد کرده است.»
بهرنگ تنکابانی، مدیر موفقیت مشتریان تاپسل نیز به اثربخشی تبلیغات دیجیتال اشاره کرد و گفت: «مساله اصلی که صنعت را از تصاحب سهم خود باز داشته است، عدم درک نقش تبلیغات دیجیتال توسط صاحبان بازار است. استارت آپ های دیجیتال می دانند چگونه عملکرد را اندازه گیری کنند. اما بخش بزرگی از بازار تبلیغات بخشی است که هیچ ارتباطی با صنعت تبلیغات دیجیتال ندارد. از طرفی بسترهای مناسبی ایجاد نشده است، مثلاً صنایع بزرگی که بودجه دارند از تبلیغات سنتی مانند بیلبورد استفاده می کنند.
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی فرصت خوبی بود اما آژانس های تبلیغاتی با پدیده فیلترینگ و تحریم مواجه شدند. این اتفاقات و برخی چالش های مالیاتی باعث شد که ما نتوانیم از امکانات شبکه های اجتماعی استفاده کنیم. با این حال، با توجه به گسترش فضاهای ارتباطی در فضای دیجیتال، نوید آینده روشن و سریع در صنعت تبلیغات وجود دارد.”
مدیر تیم موفقیت مشتریان تاپسل در ادامه به افزایش سهم بازار تبلیغات دیجیتال اشاره کرد و به قراردادی که اخیراً توسط پلتفرم خدمات تبلیغاتی تاپسل با شیپور منعقد شده اشاره کرد و گفت: قرارداد فعلی ما که به مبلغ 50 میلیارد منعقد شده است از نظر ما قرارداد با شیپور است. کف است و امیدواریم در آینده نزدیک این عدد به 3 تا 4 برابر برسد.
تنکابنی همچنین در خصوص افزایش نرخ تبلیغات در سال جدید گفت: بدیهی است مانند هر کسب و کاری با توجه به شرایط موجود مجبور به افزایش قیمت هستیم اما تپسل نمی خواهد این افزایش را به بازار بدهد چون می دانیم. که کسب و کار در نتیجه چنین رفتاری متضرر خواهد شد. بنابراین هدف ما این است که قدم به قدم این کار را انجام دهیم تا کسب و کارها بتوانند خود را با شرایط جدید و قیمتهای جدید وفق دهند.»
آینده صنعت تبلیغات دیجیتال به کجا خواهد رفت؟
در ادامه این پنل، حسین پور، مدیرعامل مگنت، درباره آینده بازار تبلیغات گفت: «ما همیشه در تلاش هستیم تا آینده را ببینیم. در حال حاضر، صنعت ویدیو با افزایش بازدید مخاطبان در حال رشد است. همچنین رسانه های جدیدی برای نمایش هوشمند تبلیغات برای مخاطبان هدف معرفی خواهند شد. به طور کلی، آژانس های تبلیغاتی دیجیتال نقش بزرگی در رشد کسب و کار خواهند داشت.
بهرنگ تنکابانی در پایان این پنل با اشاره به امکان بازگشایی تبلیغات هدفمند برای کسب و کارهای داخلی گفت: کسب و کارهای محلی در گذشته با تبلیغات کوچک معرفی می شدند و امکان نمایندگی در بستر بزرگتر نیز وجود دارد. در مجموع، به لطف هوش مصنوعی و برخی راهکارها، این بازار می تواند شاهد یک تغییر اساسی باشد.»
تحصیل در همه جای دنیا گران است
پنل دوم به رشد تبلیغات در روایت آموزش و پرورش پرداخت و کارشناسان آموزش و پرورش در پنل رشد و تبلیغات در روایت آموزش و پرورش تلاش کردند به بررسی موضوع ارتباط مراکز آموزشی و بازار کار بپردازند.
پنل رشد تبلیغات دیجیتال توسط مراکز آموزش با حضور یزدان مرادی، کارشناس و مشاور ارشد بازاریابی، نیما محمد حسنی، مدیر بازاریابی دیجیتال تاپسل، مانوئل اوهنجانیانس، موسس ایسمینار، مهدی دهبان، مدیر آکادمی بازاریابی دیجیتال دهبان و بهناز اسماعیلی نژاد، مدیر کسب و کار پلتفرم دانا، در چهارمین روز از مرحله اینوتکس برگزار شد.
مهدی دهبان مدیر آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان در این پنل با توجه به مشکل عدم ارتباط مناسب مراکز آموزشی با بازار کار گفت: از سال 1393 تاکنون حدود 7 هزار نفر از کلاس های ما استفاده کرده اند. بیشتر از 90 درصد شرکت ها اصلاً نمی دانند تحلیل چیست. گاهی حتی آماردانان نمی توانند آمار ارائه شده را تحلیل کنند. بحث جامعه تخصصی متفاوت است. در این راستا باید اندازه گیری مناسبی بین ورودی و خروجی دروس وجود داشته باشد.
بهناز اسماعیلینژاد همچنین گفت: هرکسی که میخواهد وارد بازار شود، نیاز به یک مربی دارد که راه را به او نشان دهد.
آیا تحصیل و کاریابی دو خط موازی هستند؟
نیما محمد حسنی مدیر دیجیتال مارکتینگ تاپسل با اشاره به اهمیت آموزش رایگان گفت: در شرایطی که کارشناسان می گویند متوسط هزینه یک دوره کامل دیجیتال مارکتینگ 20 میلیون تومان است که گاهی تا 40 میلیون تومان هم می رسد، تپسل. کالج برای یک سال در گذشته، به دنبال بهبود سواد اکوسیستم از طریق رویکرد مسئولیت اجتماعی با آموزش رایگان برای دستیابی به اهداف فردی و مدرسه بوده است. ما در طول فعالیت خود به 6000 نفر بورسیه داده ایم و حدود 88000 ساعت از فیلم های آموزشی ما در بسترهای مختلف مشاهده شده است.
وی ادامه داد: البته با شروع سال جدید، مدل کسب و کار کالج تاپسل را تغییر دادیم تا اشتراک بلندمدت بخریم و امکان دسترسی به تمام دوره های دانشگاهی را با هزینه کم و همچنین ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی شغلی برای مردم.”
محمد حسنی ادامه داد: در دپارتمان آموزش دیجیتال مارکتینگ همواره سعی شده است به این نکته توجه شود که استادی که برای تدریس انتخاب می کنیم دانش کافی و توانایی انتقال آن را داشته باشد.
محمد حسنی در پاسخ به این سوال که چرا فردی که آموزش دیجیتال مارکتینگ می بیند نمی تواند شغلی پیدا کند، گفت: من نزدیک به دو سال مدیر سرویس کوچینگ ایران تلنت بودم و در پایان این دو سال به یک حقیقت تلخ پی بردیم که آموزش و نیازهای بازار کار در ایران دو خط موازی است که به نظر اصلا جوابگو نیست. یکی از اقدامات برای شکستن این دو خط موازی این است که شرکتها خودشان نیروها را از ابتدا آموزش دهند، اما واقعاً چند شرکت وقت و انرژی را برای چنین کاری اختصاص میدهند؟
وی ادامه داد: کارفرمایان ایرانی حتی به نیروی آزاد ماهر نیز اعتماد ندارند و به این موضوع اعتقادی ندارند و ترجیح می دهند نیروهای غیر ماهر را با حقوق بالا استخدام کنند، نمونه موفق در این زمینه ایرانسل است که سالی یک بار آموزش و جذب نیرو را با شرکت شریف آکادمیک انجام می دهد جهاد و جاب ویژن، کارآموز می گیرد و توسعه می دهد، اما چند اتفاق مشابه در شرکت های دیگر می افتد؟ شرکتها خودشان چنین چیزی را نمیخواهند، بنابراین مشکل فقط در بخش آموزش نیست.
اوهنجانیان در پاسخ به صحبت های محمد حسنی گفت: باید توجه داشت که اگر شرکتی متوسط مثل ما بخواهد وقت بگذارد و توان را از صفر به یک نقطه برساند، هزینه فرصت زیادی را از دست می دهد. مگر اینکه یک پلتفرم واسطه این کار را انجام دهد. مانند کاری که Quera در زمینه برنامه نویسی انجام می دهد. «قطعاً اگر چنین فرصتی پیش بیاید، از آن استفاده خواهیم کرد.
[ad_2]