تا ۲ سال آینده کل بنزین ایران یورو ۵ میشود!
[ad_1]
اقتصاد 24-جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه میادین چنگوله و بندکرخه گفت: سوخت یورو 4 و یورو 5 در همه شهرها استفاده می شود و همه پالایشگاه ها یا در حال توسعه هستند یا به دنبال تولید این سوخت هستند. به گفته وی تا دو سال آینده تمامی محصولات پالایشگاه ها یورو 5 خواهد بود.
به گزارش اکو ایران، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در حال حاضر 75 درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو 4 و 5 است، اعلام کرد: با راه اندازی واحدهای توسعه پالایشگاه نفت تهران، شیراز و توخمار قسمت دوم فاز 2 پالایشگاه آبادان تولید بنزین 100 درصد استاندارد اروپا خواهد داشت.
وی همچنین به فعالیت واحدهای توسعه ای پالایشگاه تهران در یک دهه اخیر از جمله واحد تولید بنزین اشاره کرد که قرار بود روزانه شش میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در این پالایشگاه بر اساس استانداردهای یورو 4 و 5 تولید کند.
نظرات مختلف کاربران در مورد بنزین یورو 5
ادعاهای جنجالی درباره تولید بنزین یورو 5 در کشور همچنان ادامه دارد. وزیر نفت در عین حال مدعی است در همه شهرها از سوخت یورو 4 و یورو 5 استفاده می شود و طبق گزارشات شهروندان، سوخت عرضه شده در بسیاری از پمپ بنزین ها استاندارد مصرف را ندارد.
تاکنون بارها وعده تولید گسترده بنزین یورو 5 در کشور مطرح شده است، اما سوخت توزیع شده در جایگاه ها، نحوه شارژ خودروها، افزایش استفاده از اکتان افزا و در نهایت آلودگی هوا ثابت می کند. برعکس این وعده ها
به گزارش ایندیپندنت، در سال ۱۳۹۵ علیرضا صادق آبادی، معاون وقت پالایش و پخش فرآورده های نفتی وزیر نفت اعلام کرد که بزرگترین پالایشگاه تولید کننده بنزین یورو ۵ در جهان متعلق به ایران و با راه اندازی فاز دوم پرشین است. گلف استار 12 میلیون لیتری دیگر به تولید این محصول اضافه می شود.
همچنین اخیراً علیرضا جعفرپور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اختتامیه رویداد «جام امید رسانهها» اظهار داشت: این پالایشگاه بزرگترین تولیدکننده بنزین در جهان است و 40 درصد بنزین کشور را از این طریق تولید میکند. با استاندارد یورو 5
این ادعاها که از مدت ها قبل مطرح شده، با واقعیت همخوانی ندارد. طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر توقف عرضه سوپر بنزین در کشور منتشر شد. به گفته بسیاری از شهروندان، بیش از دو ماه است که عرضه سوپر بنزین در کشور متوقف شده و در بسیاری از شهرهای کشور نیز حدود یک سال است که سوپر بنزین عرضه نمی شود.
بیشتر بخوانید:آخرین اخبار قیمت بنزین از مدیر عامل شرکت ملی پالایش
در حال حاضر یکی از مهم ترین فرآورده های نفتی در کشور، یعنی. بنزین علیرغم وعده تولید بنزین یورو 5 همچنان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. با توجه به اظهارات وزیر نفت، اگر تا دو سال آینده تمامی فرآورده های پالایشگاه ها باید استاندارد یورو 5 باشد، چرا این پیشرفت در حوزه بنزین اتفاق نیفتاده است؟
از سوی دیگر، گفته می شود پالایشگاه خلیج فارس ظرفیت تولید 40 درصد بنزین کشور مطابق با استاندارد یورو 5 را دارد، اما مدت ها بود که شهروندان مجبور بودند برای رسیدن به حداقل استاندارد بنزین از اکتان بوستر استفاده کنند. مصرف شده است. مصرف سوخت خودروهای مردمی نیز نشان از استاندارد پایین بنزین توزیع شده در کشور دارد.
در این شرایط جلیل سالاری مدعی است 75 درصد بنزین تولیدی کشور با استانداردهای یورو 4 و 5 است. روایت شهروندان از مصرف سوخت خودروها خلاف این ادعا را ثابت کرد و به نظر نمی رسد در چنین شرایطی وعده وزیر نفت محقق شود.
تا 2 سال آینده تمام محصولات پالایشگاه ها یورو 5 می شود!
پیش از این گفته شده بود که با توجه به ادعاهای مطرح شده مبنی بر تولید بنزین یورو 5 در ایران و مغایرت آن با روایت شهروندان، به نظر نمی رسد پالایشگاه های کشور بتوانند استاندارد محصولات خود را به یورو 5 نزدیک کنند. استاندارد در دو سال آینده
از جمله دلایل عدم امکان تحقق وعده های یاد شده می توان به راندمان پایین پالایشگاه ها، تحریم های بین المللی، مشکلات صادرات نفت و کاهش ظرفیت تولید در این حوزه اشاره کرد. اینکه در یک کشور نفتی امکان تولید یکی از مهم ترین فرآورده های نفتی با استاندارد بالا وجود ندارد یا توزیع آن مطلوب نیست، موضوعی است که مسئولان باید به آن توجه کنند.
بسیاری از خودروسازان در حال حاضر ملزم به رعایت استاندارد یورو 5 هستند، اما بنزین بر اساس این استاندارد در بسیاری از نقاط توزیع نمی شود. به نظر می رسد علیرغم وعده های داده شده، یکی از مهم ترین محصولات پالایشگاهی کشور استاندارد یورو 5 را ندارد، بنابراین حل مشکلات زیرساختی پیش نیاز رسیدن همه محصولات پالایشگاهی به استاندارد یورو 5 است.
منبع: اخبار تجارت
[ad_2]